Getest: De Cannondale Topstone Carbon SRAM AXS

Het is dinsdag 9 juli, een enigszins bewolkte dag in het Oostenrijkse dorpje Alpbach. We zijn op de 2020 CSG expierence, de presentatie van de 2020 collectie van Cannondale. Ze zijn er lekker vroeg bij zul je denken. En dat klopt! Cannondale heeft hard gewerkt aan een mooie nieuwe collectie en heeft besloten om voor de consument te doen aan “early intro’s”. 2 hebben we er al gehad (Topstone Carbon en SuperSix EVO) en er volgen er nog wat meer, to be continued….


SRAM AXS
SRAM heeft begin dit jaar de volgende stap in etap op de markt gebracht. AXS. Voor zowel de MTB als de Race fiets beschikbaar in 1×12 of 2×12. Draadloos schakelen is nu in verschillende prijsklassen beschikbaar met de komst van de Force uitvoering. Onze test Bike heeft de SRAM Etap AXS Force groep gemonteerd gekregen. Met de glans zwart/rode kleur stelling is het een plaatje om te zien en straalt deze Topper zeker klasse en snelheid uit! Wij hebben er zin in, een rondje Oostenrijkse gravel!


15km
De monteurs van Cannondale hebben onze gereserveerde testfietsen voorzien van onze eigen pedalen, een gevulde bidon en de juiste zadelhoogte. Off we go!! Er is een route uitgezet van ‘slechts’ 15km. Toen we aan de start stonden zeiden we nog, dit kunnen we wel 2 keer doen…..
De route begint rustig door het dorpje Alpbach heen en laat ons een stuk afdalen waar we al merken dat er veel snelheid In de fiets zit! De remmen reageren zeer direct, een prettig idee met de dalingen die hier zijn. Na wat lichte stijging krijgen we de eerste asfalt klim voor onze kiezen, de spieren zijn nog niet warm!! Ai, dat valt tegen, als platteland fietsers is dit even wennen en de juiste klim versnelling vinden. Het schakelen gaat snel en zonder problemen, ook met flink kracht op de ketting. De rechter shifter schakelt achter af, dus naar een zwaarder verzet. De linker shifter schakelt achter op, dus naar een lichter verzet. Beide hendels samen bedienen is voor op en vervolgens weer af schakelen. Eenmaal hieraan gewend schakelt dit vlekkeloos.
Na de klim zijn onze spieren goed warm en duiken we het groen in. Een heerlijke single track welke ons slingerend langs de bergrand leid. Door de vele boomwortels en kiezels voelen we direct dat de Topstone hier in zijn element is. Dankzij de Kingpin achtervork kan deze tot 3cm Veerweg geven wat resulteert in een berg tractie. Door deze actieve “vering” heeft het achterwiel vele malen meer contact met de ondergrond waardoor je gevoel hebt met de fiets en dus hard kan gaan!
Deze Topstone is voorzien van Carbon Hollowgram wielen met steekassen en 37mm brede banden. Voor mij is het gehobbel in het stuur aan het begin wat ontwenning, omdat ik altijd op een fatbike rijd, maar na eenmaal de juiste grip op het stuur gevonden te hebben voelt het goed en laat de fiets zich daarheen sturen zoals ik dat wil. De single track laat ons het mooie van deze omgeving zien, we genieten!


Lek
Zo enthousiast als we over de fiets zijn zo enthousiast duiken we ook de afdalingen in. Een Boerenpad met kiezels van formaat kiwi ligt voor ons en we gaan hard. Tegen de max aan wat kan qua snelheid/controle en optijd stil kunnen staan aan het einde van het pad kom ik alleen beneden aan. Lieuwe staat op de helft van de afdaling met zijn fiets in de lucht. Lekke band!! Kak! Doordat het niet onze fietsen zijn, hebben we ook niets bij ons. We zijn op precies de helft van de route en beslissen dat ik door fiets en de auto haal om hem en fiets op te halen.


Zwaar!
Na nog heel wat meters gedaald te zijn was het tijd om te gaan klimmen. En hoe. Ruim 2 km 9-10% stijging laat me ook kennis maken met het lichtste verzet. Dat trapt fijn, maar in dit terrein zou het mooi zijn een iets grotere cassette te hebben. In Nederland zal het standaard verzet ruim voldoende zijn. De 2 km klimmen zorgt ervoor dat er een druppel zweet aan mijn neus hangt, het bewijs dat ik mijn best doe, ik wil Lieuwe ook niet te lang laten wachten, ff doorbijten dan maar.


65km/u
Dan kom ik bij het punt aan waar ik naar uitkeek. De asfalt afdaling van onze eerste klim. Ik laat de fiets rollen, en kijk wat hij doet. Kaarsrecht en super stabiel zoef ik met 65 in het uur naar beneden, de weg is wat smal met tegenliggers dus handen bij de rem, de Topstone laat zich met gemak op hoge snelheid door de bochten sturen en zo sta ik weer bij ons start punt.


Wauw, ik ben echt onder de indruk van deze fiets! Ik praat even met een medewerker van Cannondale en loop daarna naar de auto om Lieuwe op te halen. Eenmaal onderweg kom ik iemand tegen die verdacht veel op Lieuwe lijkt…..Blijkt dat hij al geholpen is met een nieuwe binnenband door een Italiaanse collega. Super attent en zo heeft ook hij ook de 2 km in de benen 🙂 . We vonden de Topstone al een mooie fiets, technisch en vernieuwend, maar na een overtuigende test rit als deze is het niets dan lof! Dit apparaat is gewoon 4 fietsen in 1.
Mochten jullie getriggerd zijn en deze fiets willen proberen, we hebben binnenkort 2 modellen klaar staan voor een test weekend . Kom langs voor een afspraak/reservatie zodat ook jullie enthousiast kunnen worden over de alles kunner.

Graag tot ziens! Groet van Sebas

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + 17 =